Privacyverklaring Gemeente Oosterzele
Privacyverklaring – versie 2.00 (16-03-2021)
Om u als lokaal bestuur een goede dienstverlening te kunnen aanbieden,
werken wij met persoonsgegevens. Aan de hand van deze privacyverklaring
willen we u meer uitleg geven bij de manier waarop we omgaan met de
persoonsgegevens waarover we beschikken.
Deze privacyverklaring is van toepassing op de verwerking van
persoonsgegevens door Gemeente en OCMW Oosterzele.
We vinden het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met uw persoonsgegevens,
en we doen dit dan ook in overeenstemming met de Europese privacywetgeving
(de Algemene Verordening Gegevensbescherming, afgekort als AVG of GDPR) en
de relevante federale en Vlaamse wetgeving.
Definities
Persoonsgegevens
omvatten alle informatie waarmee iemand geïdentificeerd kan worden. Dit kan
rechtstreeks zijn, bijvoorbeeld aan de hand van een naam,
rijksregisternummer of foto. Soms is het ook mogelijk om een persoon
onrechtstreeks te identificeren door een combinatie van verschillende
soorten informatie, bijvoorbeeld adres, leeftijd en geslacht. Alle
informatie die zo aan iemand gekoppeld kan worden valt onder de noemer
‘persoonsgegevens’.
Verwerken
omvat in de praktijk elk gebruik van persoonsgegevens, zoals het
verzamelen, opslaan, wijzigen, raadplegen, verspreiden of wissen ervan.
De verwerkingsverantwoordelijke bepaalt welke persoonsgegevens
worden verwerkt, welke middelen daarvoor worden gebruikt en voor welke
doeleinden dit gebeurt. In de meeste gevallen is het lokaal bestuur
verwerkingsverantwoordelijke bij het verwerken van persoonsgegevens van
haar inwoners.
Verwerkers
zijn partijen die in opdracht van de verwerkingsverantwoordelijke
persoonsgegevens verwerken. Als voorbeeld kan hier verwezen worden naar
softwareleveranciers waar het lokaal bestuur beroep op doet.
Beginselen
Wij verwerken enkel de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de
nagestreefde doeleinden. We waken daarbij over de volledigheid en juistheid
van uw persoonsgegevens.
Wij bewaren uw gegevens in principe niet langer dan noodzakelijk is voor
het doel waarvoor deze verzameld werden. Als overheidsinstantie zijn we
echter dikwijls wettelijk verplicht om uw persoonsgegevens langer te
bewaren, onder meer op basis van de archiefwetgeving. Het is daarnaast
mogelijk dat uw persoonsgegevens verder worden verwerkt voor
wetenschappelijk en historisch onderzoek of statistische doeleinden.
Daarbij worden steeds de nodige maatregelen genomen om uw persoonsgegevens
te beschermen. Indien identificatie niet vereist is voor deze doeleinden,
dan worden uw persoonsgegevens steeds gepseudonimiseerd of geanonimiseerd.
We nemen daarnaast de nodige veiligheidsmaatregelen om de persoonsgegevens
die we verwerken op een passende manier te beveiligen. Uw persoonsgegevens
zijn enkel toegankelijk voor de personen die deze nodig hebben voor de
uitvoering van hun taken. Iedereen die betrokken is bij de verwerking van
uw persoonsgegevens, zowel eigen medewerkers als externe partijen, is
bovendien wettelijk of contractueel gehouden om hier vertrouwelijk mee om
te gaan.
Doeleinden en verwerkingsgronden
Uw persoonsgegevens kunnen op verschillende manieren bij ons terechtkomen.
Zo kunnen we bijvoorbeeld gegevens rechtstreeks bij u opvragen door middel
van een contactformulier of bepaalde documenten. Een andere mogelijkheid is
dat we uw persoonsgegevens opvragen bij overheidsdiensten die er over
beschikken.
Wij verzamelen en gebruiken uw persoonsgegevens alleen als we er een
duidelijk en gerechtvaardigd doel voor hebben vastgelegd. Meer bepaald
verwerken wij uw gegevens enkel op basis van volgende verwerkingsgronden:
- om een wettelijke verplichting na te komen
o Bijvoorbeeld: het bijhouden van gegevens van de inwoners van de gemeente
in het bevolkingsregister, de verwerking in het kader van een
vergunningsaanvraag of in het kader van de belastingadministratie.
- voor de vervulling van een taak van algemeen belang of het openbaar gezag
o Bijvoorbeeld: om inwoners op de hoogte te houden van werkzaamheden in de
openbare ruimte, hen te betrekken bij het beleid van het gemeentebestuur of
in het kader van niet verplichte tegemoetkomingen aan mensen met een
bepaald sociaal statuut.
- wanneer u hiervoor toestemming hebt gegeven
o Bijvoorbeeld: het versturen van nieuwsbrieven, het publiceren van gericht
beeldmateriaal of het plaatsen van niet-noodzakelijke cookies.
- voor de uitvoering van een overeenkomst met u
o Bijvoorbeeld: wanneer u zich inschrijft voor een activiteit die het
gemeentebestuur organiseert, of wanneer u materiaal ontleent bij de
technische dienst.
- om een ernstige bedreiging voor uw gezondheid te bestrijden
o Bijvoorbeeld: samenwerking met de hulpdiensten in het geval van een ramp
of een andere levensbedreigende situatie.
Voor de bovenstaande doelstellingen, en afhankelijk van de concrete
verwerking, kunnen wij ‘gewone’ persoonsgegevens verwerken. Dat zijn onder
andere:
- identificatie- en contactgegevens
o Bijvoorbeeld: naam, (e-mail)adres, Rijksregisternummer, telefoonnummer, …
- persoonlijke kenmerken
o Bijvoorbeeld: leeftijd, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats,
burgerlijke staat, nationaliteit, beroep, …
- samenstelling van het gezin en persoonlijke relaties
o Bijvoorbeeld: huwelijk of andere samenlevingsvorm, naam van de echtgenoot
of partner, huwelijksdatum, aantal kinderen, bloedverwanten, …
- persoonlijke interesses en voorkeuren
o Bijvoorbeeld: lidmaatschap van een organisatie, hobby’s en andere
vrijetijdsbesteding, …
- financiële bijzonderheden
o Bijvoorbeeld:
bankrekeningnummers, bezittingen, inkomsten, uitkeringen, subsidies,
premies, …
- sociale (zekerheids)gegevens
o Bijvoorbeeld: informatie met betrekking tot kinderbijslag,
tewerkstelling, werkloosheid, pensioen, leefloon, …
- beeld- en geluidsopnamen
o Bijvoorbeeld: foto’s, video-opname, …
In uitzonderlijke gevallen verwerken wij ook ‘bijzondere’ persoonsgegevens,
die gevoeliger zijn dan ‘gewone’ persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens
kunnen enkel verwerkt worden indien daar een bijzondere rechtsgrond voor
bestaat. Het gaat om de volgende persoonsgegevens:
- gegevens betreffende de gezondheid
o Bijvoorbeeld: medisch verslag, diagnose-informatie, behandeling,
informatie over een beperking, dieet, allergieën, …
- politieke opvattingen
o Bijvoorbeeld: politieke overtuigingen, lidmaatschap van een politieke
partij, politieke functies die worden vervuld, stemvoorkeur, …
- filosofische of religieuze overtuigingen
o Bijvoorbeeld: registratie begrafenisritueel, ten laste name van onkosten
begrafenis, …
- raciale of etnische gegevens
o Bijvoorbeeld: taalvaardigheid, …
- lidmaatschap van een vakvereniging (vakbond)
o Bijvoorbeeld: in het kader van de uitbetaling van
werkloosheidsuitkeringen, …
- gegevens over het seksuele leven:
o Bijvoorbeeld: persoonlijke relaties in het kader van sociaal onderzoek,
aangifte geslachtsverandering, …
Het gemeentebestuur heeft daarnaast de taak om strafrechtelijke gegevens
over veroordelingen en straffen te verwerken, in het kader van het
verstrekken van uittreksels uit het Strafregister.
Doorgifte
Wij geven uw persoonsgegevens niet door aan andere partijen, tenzij
daarvoor een wettelijke basis bestaat. Als we voor het uitvoeren van een
taak of voor het opstellen van een dossier beroep doen op een extern
bedrijf (bv. een softwarefirma of gespecialiseerd adviesbureau) of uw
gegevens doorgeven aan een andere overheidsinstelling, dan mogen zij uw
gegevens alleen verwerken binnen het met hen afgesproken kader.
In principe worden uw gegevens enkel binnen de Europese Economische Ruimte
(EER) verwerkt. Wanneer uw persoonsgegevens in uitzonderlijke gevallen toch
buiten de EER verwerkt worden, dan gebeurt dit steeds in overeenstemming
met de voorschriften van de AVG.
Verwerkersovereenkomsten
In samenwerking met de Vlaamse overheid en de Vlaamse Vereniging voor
Steden en Gemeenten (VVSG) werd een generieke verwerkersovereenkomst
opgesteld voor lokale besturen. Wij gebruiken deze verwerkersovereenkomst
standaard als afsprakenkader met onze verwerkers. Deze overeenkomst wordt
als bijlage opgenomen in onze bestekken. Meer informatie over de
verwerkersovereenkomsten vindt u hier.
Protocollen
Wanneer wij persoonsgegevens (elektronisch) uitwisselen met andere
publiekrechtelijke instanties, dan leggen wij het afsprakenkader omtrent
deze verwerking vast in een protocol. Dit afsprakenkader heeft onder andere
betrekking op de doeleinden en rechtmatigheid van de verwerking en de
beveiliging van de persoonsgegevens. Bekijk het overzicht van onze protocollen .
Openbaarheid van bestuur
In het kader van de wetgeving over openbaarheid van bestuur kan iedereen
bij ons een aanvraag tot openbaarmaking van bestuursdocumenten indienen.
Daarbij worden uw persoonsgegevens in principe niet vrijgegeven. In elk
geval wordt de openbaarmaking van persoonsgegevens steeds vooraf getoetst
aan de privacywetgeving. Meer informatie over openbaarheid van bestuur
Rechten
Indien wij uw persoonsgegevens verwerken, heeft u de volgende rechten:
Recht op informatie en inzage
U mag weten of we persoonsgegevensgegevens van u hebben, welke dat zijn en
op welke manier deze worden gebruikt. U kan van ons een kopie van deze
persoonsgegevens ontvangen en verdere toelichting krijgen over de
verwerking.
Recht op correctie en aanvulling
Als uw persoonsgegevens onjuist of onvolledig zijn, mag u ons vragen om
deze te verbeteren en/of aan te vullen.
Recht om vergeten te worden
U mag vragen dat uw persoonsgegevens volledig worden gewist wanneer:
- de persoonsgegevens niet langer nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze
verzameld werden;
- u de toestemming voor het verwerken van uw persoonsgegevens intrekt,
wanneer de verwerking hierop gebaseerd is;
- u bezwaar maakt tegen de verwerking (zie verder), en er geen dwingende
gerechtvaardigde gronden voor de verwerking zijn;
- uw persoonsgegevens onrechtmatig verwerkt worden;
- uw persoonsgegevens moeten worden gewist om te voldoen aan een wettelijke
verplichting die op ons rust.
Wij zullen uw persoonsgegevens wissen in de bovenstaande gevallen, tenzij
we wettelijk verplicht zijn om uw gegevens te verwerken of als de
verwerking moet gebeuren in het algemeen belang.
Recht op beperking van de verwerking
U heeft het recht om de verwerking van uw persoonsgegevens te laten
beperken wanneer:
- u de juistheid van die gegevens betwist;
- de verwerking onrechtmatig is, maar u niet wil dat de gegevens gewist
worden;
- wij uw gegevens niet meer nodig hebben voor de verwerkingsdoeleinden,
maar u deze nog nodig hebt in het kader van een rechtsvordering;
- u bezwaar maakt tegen de verwerking van uw gegevens (zie onder), in
afwachting van het antwoord op de vraag of er zwaarder wegende belangen dan
de uwe in het geding zijn.
Wanneer de verwerking beperkt is, worden uw persoonsgegevens (met
uitzondering van de opslag ervan) enkel verder verwerkt met uw toestemming,
voor de bescherming van de rechten van anderen, in het kader van een
rechtsvordering of in het algemeen belang.
Recht op bezwaar
Wanneer uw persoonsgegevens verwerkt worden in het kader van onze
opdrachten van algemeen belang of het openbaar gezag, heeft u het recht om
u hiertegen te verzetten om redenen die verband houden met uw bijzondere
situatie. Behalve wanneer het algemeen belang zwaarder doorweegt dan dat
van u, zullen wij de verwerking van uw gegevens staken.
Recht op overdraagbaarheid van gegevens
Wanneer we uw persoonsgegevens geautomatiseerd verwerken op basis van uw
toestemming of in het kader van een overeenkomst, heeft u het recht om de
persoonsgegevens die u ons hebt verstrekt in een gestructureerde, gangbare
en machineleesbare vorm te ontvangen, zodat u deze aan een andere
verwerkingsverantwoordelijke kunt doorgeven. U mag ons ook vragen om deze
doorgifte in uw plaats te doen, voor zover dit technisch mogelijk is.
Recht om niet onderworpen te worden aan geautomatiseerde besluitvorming
U heeft het recht om u te verzetten tegen besluiten die uitsluitend op een
geautomatiseerde verwerking van uw persoonsgegevens gebaseerd zijn en die
voor u rechtsgevolgen met zich meebrengen, behalve wanneer dit noodzakelijk
is voor de uitvoering van een overeenkomst met u, dit wettelijk is
toegestaan of dit berust op uw toestemming. In deze gevallen kunt u ons wel
vragen om een menselijke tussenkomst bij het nemen van dat besluit.
Recht op intrekking toestemming
Wanneer de verwerking gebaseerd is op uw toestemming, kunt u deze
toestemming om het even wanneer terug intrekken. In dat geval stoppen wij
de verwerking van uw persoonsgegevens. De verwerking van deze gegevens vóór
de intrekking van uw toestemming blijft evenwel geldig.
Uitoefenen van rechten
U kunt uw rechten uitoefenen door een verzoek aan ons te richten. Onderaan
vindt u de kanalen waarlangs u ons kunt contacteren (onder
Contactgegevens).
Indien u uw gegevens in het Rijksregister wil nakijken of wil controleren
welke instanties uw gegevens hebben geraadpleegd, kunt u zich rechtstreeks
wenden tot
Mijn Dossier
.
Specifieke verwerkingen
Hieronder lichten we enkele specifieke verwerkingen gedetailleerder toe.
Vanzelfsprekend kunt u uw rechten, zoals hierboven beschreven, uitoefenen
met betrekking tot deze verwerkingen.
Nieuwsbrieven
Wij sturen verschillende soorten nieuwsbrieven, zoals de nieuwsbrief van de
bibiliotheek. U ontvangt deze als u hierop inschreef of gekend bent als
klant van één van onze diensten. Wenst u een bepaalde soort nieuwsbrief
niet meer te ontvangen, dan kunt u zich uitschrijven door te klikken op de
uitschrijflink onderaan de nieuwsbrief.
Beeldmateriaal
Bij de activiteiten die wij organiseren maken wij vaak foto's en video's.
Dit beeldmateriaal gebruiken wij om promotie te maken voor het lokaal
bestuur en haar activiteiten, onder andere in ons gemeenteblad, onze
vrijetijdsbrochures, op onze websites en op onze sociale mediakanalen. Wij
respecteren uw recht op afbeelding en engageren ons om u bij elke
activiteit duidelijk in te lichten over het beeldmateriaal dat ter plaatse
wordt gemaakt.
Onze fotograaf beperkt zich zoveel mogelijk tot overzichtsfoto's en
sfeerbeelden. Voor dit soort beeldmateriaal gaan wij uit van uw impliciete
toestemming, zowel voor het maken als voor de publicatie.
Soms zal onze fotograaf ook gericht beeldmateriaal maken. Onder gericht
beeldmateriaal verstaan wij beeldmateriaal waarin u het hoofdonderwerp
bent, waarbij u poseert of waarbij één of enkele personen worden
uitgelicht. Zowel voor het maken als voor het publiceren van dit soort foto
of video zullen wij altijd uw expliciete toestemming vragen. Waar mogelijk
doen wij dit op voorhand en schriftelijk. In de andere gevallen zal onze
fotograaf u aanspreken. U kunt de aparte toestemmingen op elk moment
intrekken.
Sociale media
Het lokaal bestuur maakt gebruik van verschillende communicatiekanalen om
in contact te treden met haar inwoners. Het lokaal bestuur is daarbij ook
actief op sociale mediaplatformen, namelijk Facebook, Hoplr, Youtube,
Instagram.
Indien u via deze kanalen met ons contact opneemt in een privébericht (bv.
om een vraag te stellen of een probleem te melden), dan worden uw
persoonsgegevens daarbij verwerkt. Wij gebruiken die gegevens enkel om u
verder te helpen of aan uw verzoek gevolg te geven. Jaarlijks worden de
afgehandelde en niet langer relevante berichten verwijderd, behalve indien
deze moeten worden bewaard in het kader van dossiervorming.
Indien u reageert op onze publieke berichten of deze berichten deelt of
leuk vindt, dan zijn deze gegevens voor anderen zichtbaar. Deze publieke
gegevens worden bewaard en zijn zichtbaar zolang deze niet door u
verwijderd worden.
Op sociale mediaplatformen maken wij soms gebruik van gerichte campagnes
en/of berichten naar bepaalde doelgroepen. Op basis van bepaalde ingestelde
parameters (bv. leeftijd of locatie) kunnen we onze communicatie gericht
concentreren op het relevante doelpubliek (bv. bij openstaande vacatures of
georganiseerde jeugd- en vrijetijdsactiviteiten).
Uw persoonsgegevens worden als gebruiker van sociale media ook verwerkt
door het sociale mediaplatform in kwestie. Het lokaal bestuur heeft zelf
geen controle over de verdere verwerking van uw persoonsgegevens door deze
platformen. Op die verwerkingen zijn de privacyverklaringen van de sociale
mediaplatformen van toepassing.
Cookies en tracking
Wij maken op onze website en voor onze onlinediensten gebruik van cookies
en verwante technieken. In ons cookiebeleid vindt u hierover alle
informatie.
Vragen en klachten
Indien u vragen, opmerkingen of klachten heeft in verband met de verwerking
van uw persoonsgegevens, laat het ons dan weten. U kan ons contacteren via
de contactgegevens die onderaan deze privacyverklaring zijn opgenomen. Onze
externe functionaris voor gegevensbescherming (FG, ook wel Data Protection
Officer of DPO) is ook langs deze weg bereikbaar. Uw vraag, opmerking of
klacht wordt strikt vertrouwelijk behandeld.
Bent u ontevreden met de behandeling van uw verzoek of bent u van mening
dat de behandeling van uw persoonsgegevens een inbreuk maakt op de
privacywetgeving, dan kunt u een klacht neerleggen bij de toezichthoudende
autoriteiten.
De Vlaamse Toezichtcommissie kunt u bereiken per e-mail op
contact@toezichtcommissie.be
of per brief aan Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel. Volg de juiste
procedure
> om een klacht in te dienen.
De Gegevensbeschermingsautoriteit kunt u bereiken per e-mail op contact@apd-gba.be of per brief aan
Drukpersstraat 35, 1000 Brussel. Volg de juiste
procedure
> om een klacht in te dienen of om bemiddeling te vragen.
Contactgegevens
U kan ons contacteren via het contactformulier , per e-mail naar privacy@oosterzele.be of per
brief naar Gemeente Oosterzele (Dorp 1, 9860 Oosterzele) of OCMW Oosterzele
(Gootje 2, 9860 Oosterzele)
Historiek aanpassingen
Deze privacyverklaring kan worden gewijzigd als de omstandigheden dit
vereisen. Het versienummer en de datum in de titel geven de recentste
wijziging aan.