Een evenement organiseren vraagt een goede voorbereiding en planning. Je moet immers met veel rekening houden zoals de wetgeving, het politiereglement, verzekeringen, brandveiligheid en security.
De gemeente wil de organisator graag ondersteunen. Door het aanvragen van een toelating doorloop je het volledige proces en krijg je een overzicht van alle taken en verplichtingen die erbij horen.
Vanaf 3 oktober verloopt de aanvraag volledig online via een formulier op www.oosterzele.be.
Wanneer heb je een toelating nodig?
Als het evenement plaatsvindt:
- op het openbaar domein (plaatsen die publiek toegankelijk zijn) zoals de openbare weg, parking, park of plein
- op privaat domein (zowel binnen als buiten), maar publiek toegankelijk is
Voorbeelden van een evenement:
fiets- of wandeltocht, huifkarrentocht, wielerwedstrijd, braderie, markt, optreden, buurtfeest, fuif, Halloweentocht …
Wat is de termijn voor het aanvragen van een toelating?
Je aanvraag doorloopt een heel proces. Afhankelijk van het soort evenement vraagt de gemeente bijvoorbeeld ook advies aan de politie, de brandweer, De Lijn en/of de interne diensten.
Wie tijdig toelating wil krijgen, doet de aanvraag minstens 6 weken vooraf.
Voor wielerwedstrijden geldt een termijn van 14 weken.
Waar vind je het formulier?
De eerste keer digitaal indienen?
- Maak eerst hier een account aan
- Daarna kan je je aanmelden als gebruiker.
Een account is handig omdat je een volledig overzicht krijgt van je eerder ingediende aanvragen. Zo kan je de vorige activiteit kopiëren bij terugkerende activiteiten en hoef je alleen de datum aan te passen en eventueel enkele details om je aanvraag opnieuw in te dienen.
Vraag hier je evenement aan
Je kan het verloop van de aanvraag steeds volgen via je account.
De toelating komt in je mailbox terecht.
Hulp nodig? Maak een afspraak of vraag meer info via evenementen@oosterzele.be.